X
تبلیغات
وبلاگ تخصصی مهندسي صنايع - TRIZ- روش حل مسئله
بانک جامع مقالات عمومی و تخصصی رشته مهندسی صنایع
تریز ( triz ) چیست ! حل هوشمندانه مسئله به روش تریز !
تاريخ انتشار : 90/08/05 --- 15:34 | نوشته ‌شده توسط علی اکبر ابویسانی | ( )

معنای تریز

 

واژه TRIZ (تریز) برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می باشد:
«Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch» که برابر انگلیسی آن عبارت «Theory of Inventive Problem Solving» (با مخفف TIPS) است که به معنی نظریه حل ابداعانه ی مسئله می باشد.
این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته می شود و متداول شدن این نام به این علت است که بنیانگذار آن، دانشمند خلاقیت شناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر (G.S. Altshuller) (1998-1926) می باشد.

دانش TRIZ با نام ها و عنوان های توصیف گر مخفتلفی مانند نوآوری نظام یافته[1]، خلاقیت اختراعی [2]، فناوری خلاقیت و نوآوری [3]، روش شناسی اختراع [4]، الگوریتم اختراع [5]، روش شناسی حل مسئله های ابداعی [6]، روش شناسی حل ابتکاری و ابداعانه ی مسئله [7]، مهندسی خلاقیت و نوآوری [8]، روش شناسی خلاقیت [9]، خلاقیت شناسی اختراع [10]، خلاقیت شناسی فناوری [11] و مواردی از این قبیل نامیده می شود (گلستان هاشمی 1382 ، 12).

2-1- تعریف TRIZ:دانش TRIZ می تواند در دامنه ای از یک طیف مفهومی و گستره ای از تعاریف قرار بگیرد که یک انتهای آن نوعی جهان بینی خلاق یا رویکردی جامع به علوم و فناوری و انتهای دیگر آن انواعی از ابزارهای حل خلاق مسئله و فنون خلاقیت و نوآوری را شامل گردد.

آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوری خلاقیت و نوآوری می داند. با نتیجه گیری از دیدگاه آلتشولر می توان TRIZ را نوعی علم خلاقیت شناسی (Creatology) دانست.

یکی از دانشمندان برجسته TRIZ به نام سیمون ساورانسکی [12] این دانش را چنین تعریف کرده است :
« TRIZ عبارت است از یک دانش انسان گرای [13] مبتنی بر روش شناسی نظام یافته [14] برای حل ابداعانه ی مسئله » (گلستان هاشمی 1382 به نقل از ساورانسکی 2000 ، 22).

همچنین برخی صاحب نظران، TRIZ را این چنین تعریف می کنند:

«TRIZ عبارت است از نوعی رویکرد الگوریتمی [15] برای حل ابداعانه مسائل فنی و فناورانه [16]» (گلستان هاشمی 1382 به نقل از ساورانسکی 2000، 23).

با توجه به عنوان های توصیف گر مختلفی که در قسمت (1) برای نامیدن TRIZ ذکر شد می توان به شناخت بیشتری درباره مفهوم کلی دانش TRIZ دست یافت.

موضوعات مرتبط: TRIZ- روش حل مسئله

موانع خلاقیت و نوآوری درسازمان ها و ارائه راهكار جهت بهبود آن
تاريخ انتشار : 90/01/30 --- 21:32 | نوشته ‌شده توسط علی اکبر ابویسانی | ( )

چکیده:

سازمانها برای مرتفع ساختن مسائل و مشكلات ناشی از تغییرات سریع محیطی و همچنین بهبود روند رشد و توسعه خود ناچار به ایجاد و تشویق زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری در سازمان و در میان افراد خود باشند ضروری است كه این سازمان ها برای ادامه حیات خود در محیط بی ثبات و متغیر كنونی سنت ها و عادتهای منسوخ گذشته را كنار بگذارد و در پی خلاقیت نوآوری و نوجویی مستمر جهت توسعه پایدار خود بوده چرا كه معیار اساسی موفقیت سازمانها در این است كه چقدر افراد با فكر و خلاقیت تربیت كند. پرورش و گسترس افراد خلاق و نوآور حاصل نمی شود مگر بر اثر وجود بستری مناسب كه پرورش و رشد اندیشه را ممكن سازد و آنها را به مر ز آفرینندگی برساند.

كلمات کلیدی: خلاقیت و نوآوری، موانع خلاقیت و نوآری، بهبود خلاقیت و نوآوری 

نویسندگان: زهرا باقری و حیدر چوپانی،   دانشجوی كارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران (ارائه شده در سومین كنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریبت نوآوری ایران)

pdf دانلود متن کامل مقاله

 

منبع : بانک جامع مهندسی صنایع

موضوعات مرتبط: TRIZ- روش حل مسئله

TRIZ چيست ؟ معنا و مفاهیم اصلی
تاريخ انتشار : 90/01/11 --- 19:43 | نوشته ‌شده توسط علی اکبر ابویسانی | ( )

واژه TRIZ برگرفته شده از حروف اول كلمات در عبارت روسي زير مي‌باشد :

(Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch)

كه برابر انگليسي آن عبارت Theory of Inventive Problem Solving (با مخفف TIPS) است كه به معناي نظريه حل ابداعانه مساله مي‌باشد . اين دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته مي‌شود و متداول شدن اين نام به اين علت است كه بنيانگذار آن ، دانشمند خلاقيت‌شناس روسي گنريچ سائولويچ آلتشولر (G.S. Altshuller) مي‌باشد .

دانش TRIZ با نامها و عنوانهاي توصيف‌گر مختلفي همانند نوآوري نظام‌يافته ، خلاقيت اختراعي ، فناوري خلاقيت و نوآوري ، روش‌شناسي اختراع ، الگوريتم اختراع ، روش‌شناسي حل مساله‌هاي ابداعي ، روش‌شناسي حل ابتكاري و ابداعانه مساله ، مهندسي خلاقيت و نوآوري ، روش‌شناسي خلاقيت ، خلاقيت‌شناسي اختراع ، خلاقيت‌شناسي فناوري و مواردي از اين قبيل ناميده مي‌شود .

 دانش TRIZ مي‌تواند در دامنه‌اي از يك طيف مفهومي و گستره‌اي از تعاريف قرار گيرد كه يك انتهاي آن نوعي جهان‌بيني خلاق يا رويكردي جامع به علوم و فناوري و انتهاي ديگر آن انواعي از ابزارهاي حل خلاق مساله و فنون خلاقيت و نوآوري را شامل گردد .

آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوري خلاقيت و نوآوري مي‌داند ؛ با نتيجه‌گيري از ديدگاه آلتشولر مي توان TRIZ را نوعي علم خلاقيت‌شناسي (Creatology) دانست .

يكي از دانشمندان برجسته TRIZ به نام سيمون ساورانسكي اين دانش را چنين تعريف كرده است :

TRIZ ، يك دانش انسانگراي مبتني بر روش‌شناسي نظام‌يافته براي حل ابداعانه مساله است .

همچنين برخي صاحبنظران  TRIZ را اين چنين تعريف مي‌كنند :

TRIZ عبارت است از نوعي رويكرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فناورانه .

با توجه به عنوانهاي توصيف‌گر مختلفي كه براي ناميدن TRIZ ذكر كرديم مي‌توانيم

به شناخت بيشتري درباره مفهوم كلي دانش TRIZ دست يابيم .

موضوعات مرتبط: TRIZ- روش حل مسئله

تاريخچه دانش TRIZ به چه زماني باز مي‌گردد ؟
تاريخ انتشار : 90/01/09 --- 19:41 | نوشته ‌شده توسط علی اکبر ابویسانی | ( )

شالوده‌هاي دانش TRIZ از سال 1946 توسط گنريچ آلتشولر بر اساس نتايج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پايه‌گذاري شد .

آلتشولر كه به پدر TRIZ شهره است در سال 1926 در روسيه متولد گرديد ؛ وي كه از همان دوران نوجواني نسبت به ابداعات و اختراعات كنجكاوي و علاقه خاصي داشت و اولين اختراع خود را در سن چهارده سالگي انجام داد ، در اداره ثبت اختراعات مشغول به كار شد .

كار او كمك به مخترعين براي ثبت اختراعاتشان بود ؛ او در حين كار ، گاهي به حل مسائل فني آنان كمك مي‌كرد . در اين دوران بود كه او دريافت حل مسائل فني كه منجر به اختراع و نوآوري مي‌شود به اصول و روشهايي فراتر از تكنيكهاي خلاقيت شناخته‌شده تا آن هنگام نياز دارد . آلتشولر در طي مطالعات خود به اين نتيجه مهم رسيد كه يك نظريه اختراع بايستي داراي چند ويژگي اصلي از جمله موارد زير باشد :

1- شامل يك فرايند گام‌به‌گام و نظام‌يافته باشد .

2- بتواند از ميان گستره‌اي از راه‌حلها ، مستقيما به بهترين راه‌حل (راه‌حل ايده‌آل يا كمال) منجر گردد .

3- داراي ويژگي تكرارپذيري باشد .

4- بتواند ساختاري براي دانش ابداع ارائه نمايد .

... متن کامل مقاله در ادامه مطلب ...

موضوعات مرتبط: TRIZ- روش حل مسئله

اجزاي اصلي دانش TRIZ كدامند ؟
تاريخ انتشار : 90/01/05 --- 19:39 | نوشته ‌شده توسط علی اکبر ابویسانی

به طور كلي مجموعه نتايج حاصل از خلاقيت‌شناسي تحليلي اختراعات توسط آلتشولر كه تشكيل دهنده دانش TRIZ است شامل مفاهيم مختلفيست كه مهمترين آنها به صورت فهرست‌وار بيان مي‌نماييم :

 

1- قانون افزايش سطح ايده‌آل بودن (قانون كمال) : به اين معني كه نظامهاي فني همواره به سمت افزايش درجه ايده‌آل بودن يا كمال خود پيش مي‌روند . ايده‌آلي يا سطح ايده‌آل بودن عبارت است از نسبت مجموع كليه جنبه‌هاي مثبت و مفيد سيستم به مجموع كليه جنبه‌هاي منفي و مضر سيستم .

 

2- سيستم چهار مرحله‌اي حل مساله :

2-1- شناخت مساله .

2-2- فرمول‌بندي مساله .

2-3- جستجوي مسائل قبلا حل شده . (استفاده از سي‌ونه پارامتر مهندسي)

2-4- استفاده از الگوهاي راه‌حلهاي كشف شده . ( بكارگيري چهل اصل اختراع)

موضوعات مرتبط: TRIZ- روش حل مسئله

از فوايد و كاربردهاي TRIZ بيشتر بدانيم
تاريخ انتشار : 90/01/05 --- 19:36 | نوشته ‌شده توسط علی اکبر ابویسانی | ( )

با استفاده از دانش TRIZ مي‌توان به نتايج و دستاوردهاي متعددي يافت كه در ذيل به شماري از آنها اشاره مي‌نماييم :

1- دستيابي به نوعي نگرش جامع علمي به ابداعات و اختراعات .

2- شكل‌گيري جنبه‌هاي بسيار مهمي از علم خلاقيت‌شناسي .

3- دستيابي به نوعي جهان‌بيني خلاق .

4- كشف انواعي از راه‌حلها براي مسائل ابداعي يعني مسائلي كه با روشهاي معمولي و متداول ، راه‌حل آنها به دست نمي‌آيد .

5- دستيابي به بهترين و موثرترين راه‌حلها براي انواع مسائل علمي ، فني ، انساني و اجتماعي .

6- پيش‌بيني روند ابداعات و اختراعات در آينده . (خلاقيت‌شناسي آينده‌شناختي)

7- ارائه آموزشهاي نوين مبتني بر TRIZ در مدارس و دانشگاه‌ها . (خلاقيت‌شناسي پرورشي مبتني بر TRIZ)

8- تسهيل و تسريع روند رشد و توسعه علوم و فناوري .

موضوعات مرتبط: TRIZ- روش حل مسئله

 
موضوعات مطالب
لینک هاي مفيد
دیگر موارد